Uber-gebruikers merken dat de app van de taxidienst in de meeste gevallen niet goed inschat hoe lang het duurt voordat de dichtstbijzijnde taxi arriveert. Topman Travis Kalanick heeft een verklaring.
Gebruikers van de app van taxidienst Uber merken vaak dat de geschatte aankomsttijd van bestelde taxi’s sterk varieert. In de Verenigde Staten ontstond de afgelopen dagen op Twitter een discussie, waarbij gebruikers klagen dat Uber in eerste instantie vaak aangeeft dat er veel taxi’s binnen twee of drie minuten beschikbaar zijn. Maar als de klant er daadwerkelijk één bestelt, verspringt de geschatte aankomsttijd regelmatig naar zes tot negen minuten.
Uber-baas Travis Kalanick haakte in op de discussie, met een opvallende uitleg, aldus zakensite Business Insider. Volgens Kalanick maakt de app een “statistische schatting” van verwachte aankomsttijden, die “vrijwel altijd” afwijkt van de werkelijke aankomsttijd van een individuele taxi, maar gemiddeld genomen redelijk dicht in de buurt komt.
Wat verder speelt, is dat de gebruiker afhankelijk is van de acceptatie van een verzoek door de Uber-chauffeur. Dus theoretisch kunnen er veel taxi’s dicht in de buurt zijn, maar in de praktijk kan het voorkomen dat het verzoek geaccepteerd wordt door een taxi die wat verder weg is.
Volgens Kalanick valt het per saldo allemaal wel mee: de gemiddelde wachttijd voor een Uber-taxi in grotere Amerikaanse steden zou ongeveer 3 minuten zijn.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl